вторник, 6 ноември 2012 г.

Руски глазирани пряники

   Опитвали ли сте руски пряники? Медени,какаови, лимонови, с мента, с ванилия,
 ръжени, пшеничени - има стотици вариации и всички са чудесни! Ако не сте ги пробвали,  посетете някой от руските магазини "Берьозка" и си изберете или може да си ги опечете в къщи - стават много лесно, а са толкова вкусни!
  Рецептата ми е за основно медено-захарно парено тесто. Към нея могат да се добавят различни аромати, част от брашното да се замени с ръжено и т.н.

Продукти:
3ч.ч.брашно(бяло или 1/3 ръжено)
1ч.ч.захар
1/4ч.ч.мед
50мл олио
1яйце
1/2ч.л.сода бикарбонат
1/2ч.л.смес от подправки*
1/4ч.ч.вода
за глазура: 
4с.л.захар
2с.л.вода
1с.л.лимонов сок
**
 ч.ч. - 240мл


   В касерола се смесват захарта, меда и водата и се поставят на котлона. Сместа се нагрява до 75С, при периодично разбъркване, докато се разтопи захарта. Отдръпва се от огъня и в нея се добавя половината брашно като енергично се размесва. Оставя се да се охлади до стайна температура, добавят се останалите продукти и втората половина брашно и се замесва меко, пластично, леко лепнещо тесто. Изсипва се на обилно набрашнена повърхност. Оформят се топчета с големина на едър орех и се нареждат на хартия, на разстояние 2см едно от друго. Може тестото да се разточи на лист и да се изрежат различни формички по желание. Пряниките се пекат на 200С за 12-18мин.(зависи от фурната) до съвсем леко зачервяване.


   За глазурата се сварява сироп от захарта и водата, който ври 5-6мин., отстранява се от огъня и се добавя лимоновия сок. Веднага се намазват леко охладените пряники с помощта на четка или се поставят на порции в купа с капак, налива се 1с.л. от горещата глазура,затваря се купата и се разтърсва. Така глазурата полепва навсякъде по пряниките. Нареждат се на поднос, върху хартия и се оставят  на сухо място, на стайна температура, докато засъхнат. След това се прибират(ако е останало нящо за прибиране! :)) Съхраняват се в плътно затворена кутия. Много са трайни и колкото повече стоят, по-пръхкави и ароматни стават.

*смес от подправки - 1/4ч.л. канела, 2-3 пъпчици карамфил, само семенцата от 2-3 кутийки кардамон, щипка настъргано индийско орехче и щипка смлян кориандър. Всички подправки смилам с 1ч.л.захар в кафемелачката и добавям в тестото.
** Понякога в глазурата добавям 2-3капки ментови капки, става разкошно!


   Източник: книгата на  Р.П.Кенгис -  "Домашнее приготовление тортов, пирожных, печенья, пряников и пирогов"

24 коментара:

Ани каза...

Много вкусни приянки Веси. И какви снимки отново. Смайваш ме направо! Поздравления! Много пухкави изглеждат.

vesi4ka каза...

Благодаря,Ани! :)Старая се за снимките,доставя ми удоволствие.

Любка Гечева каза...

Почвам ги! Ще покажа и резултат дано не се изложа :)

Дидо каза...

Прекрасно! Благодаря за рецептата

Luchiya каза...

Много хубави пиянки! Никога не съм пробвала, но рецептата ти ми допадна доста!

Иглика каза...

Много впечатляващи,а за съжаление никога не съм пробвала...мерси за споделянето!

Tania каза...

И аз ги чувам и виждам за пръв път,но стаканите са ми познати!

gogolina каза...

Обещава да е вкусно, но никога не съм кусвала подобно нещо!
Благодаря за споделеното!

elij-Elka Grozeva каза...

Чудесни са се получили пряниките,точно за следобедния чай,обичам руските традиции,които за съжаление липсват у нас.
Поздравления и за красивата аранжировка!
Хубава вечер!

fedora каза...

Убийтсвено презентиране и снимки!
Много ми харесва и рецептата :)

Хубава вечер, Веси :)

tillia каза...

Интересна рецепта! Чула съм за пряники, но не знаех какво представляват.
А аранжирането и снимките са прекрасни!
Поздрави!

tillia каза...
Този коментар бе премахнат от автора.
Емилия Таракчиева каза...

Много хубаво предложение, Веси! Не съм опитвала такива питчици. Изглеждат чудесно и непременно ще ги пробвам.
Удмихнат ден ти желая!

Ваня Георгиева каза...

Чудесни са!!! У дома ги обожаваме. От доста време съм замислила да опитам и домашни и рецептата ми идва точно навреме!
Поздрави!

Или каза...

Чувала съм за пряники, но не знаех що за вкус имат. Трябва да изпробвам рецептата. Чудесни снимки!

ludmila slokoski каза...

Здравей, Веси
Бихме искали да публикуваме рецептата ти в рубриката BG Blogs в следващия брой на GoodFood. Ако си съгласна, ще те помоля да изпратиш снимките си на r.dimitrova@goodfood.bg
Поздрави!

vesi4ka каза...

Благодаря на всички за чудесните коментари!

Луиза,за мен е голяма чест да получа тази покана,с удоволствие ще изпратя снимките!
Усмихната и спокойна вечер!

Нели Цветкова каза...

Рецептата е отлична! И аз се чудех какво точно ще представляват, но днес ги направих и съм очарована. Приличат малко на курабийки меденки, но с много по-богат аромат и несравнимо по-нежна консистенция. А мъжът ми казва, че са страхотни с кисело мляко (още са топли, но той ги нападна!). Благодаря за рецептата, със сигурност ще я правя още много пъти!

Анонимен каза...

много добрииииииии!но мен глазурата нещо не ми се получи ,като на снимката.моята е прозрачна, а на фотото е бяла???????????току що ги намазах ,но не съм сигурна че ще засъхне.въпреки това са много вкусни!БЛАГОДАРЯ за рецептата.

vesi4ka каза...

Като засъхне глазурата побелява.

Лакомник каза...

Много искам да изненадам мъжът ми с тези пряники, но не ми стана ясно колко вода се използва? 1/4 ч.ч. вода на 1 ч.ч.захар и 1/4 ч.ч.мед не е ли малко? Относно брашното: слагаме половината в разтопената захарна течност, т.е. 1 1/2 ч.ч. брашно, а останалото за набрашняване при оформяне на топчетата ли е или се добавя в сместа при омесването?
Поздрави

Лакомник каза...

Много искам да изненадам мъжът ми с тези пряники, но не ми стана ясно колко вода се използва? 1/4 ч.ч. вода на 1 ч.ч.захар и 1/4 ч.ч.мед не е ли малко? Относно брашното: слагаме половината в разтопената захарна течност, т.е. 1 1/2 ч.ч. брашно, а останалото за набрашняване при оформяне на топчетата ли е или се добавя в сместа при омесването?
Поздрави

vesi4ka каза...

Допълних рецептата за брашното, а водата е точно толкова 1/4 ч.ч. Достатъчно е. :)

Анонимен каза...

Пряниките "Маруся" от магазин Берёзка прозиведени в България не са хубави само вида им е на пряники